نگاه از درون به اسرائیل
17 / 6 / 1390برچسب:,

مقدمه: با توجه به نحوه شکل گیری اسرائیل شکافهای اجتماعی زیادی در جامعه این کشور وجود دارد . اسرائیل بر خلاف سایر کشور های دنبال مهاجرین تشکیل شده و ورود این مهاجرین همچنان ادامه دارد . مهاجرین کسانی هستند که تنها نقاط مشترک آنها با دیگر یهودیان در یهودی بودن آن هاست . البته با توجه به نیاز اسرائیل برای تعادل رساندن جمعیت خود اعراب ، حتی این محور مشترک نیز در مهاجرت های جدید کمتر مورد توجه توجه قرار می گیرد کسانی که برای قرن ها در کشور دیگر زندگی کرده اند حتی به زبان عبری هم آگاهی ندارند  . فرهنگ مهاجرین با یکدیگر متفاوت است و هریک تحت شرایط تاریخی کشور متبوع خود زندگی کرده است و دارای فرهنگ متفاوتی هستند و از نظر مذهبی نیز شکاف های اجتماعی در اسرائیل وجود دارد . در نتیجه سه شکاف اجتماعی عمده یهودی سفاردی اشکنازی ، مذهبی ها سکولارها و اعراب وجود دارد .

 

برخی از رهبران اسرائیل یهودیان سفاردی را قرون وسطایی نامیده اند که دارای فاصله بسیار زیادی با یهودیان اشکنازی هستند.حتی اشکنازی های سفاردی ها را از نظر عقلی عقی مانده می دانند.

به طور کلی اشکنازی ها در5 زمینه علیه سفاردی ها تبعیض قائل می شوند:

1.اعمل سیاست های تبعیض آمیز بر ضد سفاردی ها در زمینه اسکان ، میزان بهره مندی از امکانات اعتبار اجتماعی و... مثلا مهاجران اشکنازی در خانه های به اشغال در آمده اعراب که دارای امکانات کتافی بود،اسکای داده شدند حال آنکه محلات خراب و نامناسب و اینک شهرک های دور افتاده را به مهاجران سفاردی واگذار می کنند . زمانی بن گوریون خطاب به سفاردی ها به کنایه گفته بود : نگران نباشید پیامبر خدا ، موسی (ع)شما را در صحرای بی آب و علفِ سینا برای چهل سال سرگردان رها کرد ، لیکن من برای چند سال شما را در این وادی رها می کنم .


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: